AGNETA AHLIN    agneta@agnetaahlin.se    070-690 82 22
TEATER OCH
RESCENSIONER


Peka på de små bilderna för att se större

2015 Dantes Skattjakt Linda Krüger
Regi: Agneta Ahlin
Teater för barn 2-5 år, Teater Accent, Stockholm

2015 Hans och Greta i Högdalen Daniel Karlsson
Roll, Häxans röst: Agneta Ahlin
Regi: Per Lason
Fria Teatern

2014 Norrländsk Passion
Roll: Ann-Britt
Regi: Olle Törnqvist
Västerbottensteatern i samarbete med fem andra norrländska teatrar Foto: Patrick Degerman

2013-2014 Vi besvarar ert samtal så snart vi kan Gustaf Tegby
Roll: Ann-Britt
Regi: Sally Palmqvist Procopé
Västerbottensteatern Foto: Patrick Degerman

2013 Samhällets stöttepelare Henrik Ibsen
Roll: Fru Rummel
Regi: Gunnel Lindblom
Dramaten Foto: Sören Vilks

2011 Mira går genom rummen Martina Montelius
Roll: Skolsköterskan Ingrid Hedlén/Hillevi
Regi: Martina Montelius
Unga Dramaten Foto: Sören Vilks

...en skolsköterska – Agneta Ahlin sätter fint hennes virriga beskäftighet...
Pia Huss, DN 11.10.14

...det finns så goda ansatser i ensemblen: Agneta Ahlins livspusslande Hillevi...
Karin Helander, SvD 11.10.15

2009 Anna Hanna och Johanna Marianne Fredriksson
Roll: Johanna/Hanna
Regi: Judith Hollander
Riksteatern/Regionteater Väst Foto: Ola Kjelbye

Agneta Ahlin strålande när hon summerar sitt liv som den åldrande Johanna. nummer.se 09.01.20

Agneta Ahlin gör den kärva och desillusionerade mormodern så att även hennes värme pyser fram;hon kan dessutom sätta repliker så att de flyger. Arbetarbladet 09.03.08

Agneta Ahlin gör ett varmhjärtat porträtt av den kärva mormor Hanna.
SvD 09.03.01

2007-2006 Drottningen och Kocken (minimusikal) Eva Lindström
Roll: Drottningen
Regi: Elisabeth Frick
Riksteatern Foto: Sören Vilks

Agneta Ahlin ...Spelar suverän komedi med bett i repliken och vasstandad skärpa i uttrycken.För att inte tala om hennes genomträngande sopran och ett förbluffande suveränt fotarbete i enmansbadminton".
Karin Helander SvD 2007

Agneta Ahlin gör sin drottning utan tillkämpad grace,med sång och dans i en underbart egotrippad hållning"
Sanna Wikström, Gefle Dagblad 2007

2005 Flyktbilen
Anders Duus
Roll: Jeanette/mamman
Regi: Agneta Ehrenswärd
Dramaten Foto:Linn Sandholm

Agneta Ahlin som för vart år slipar sin förmåga att ge hjärta,empati och personlighet åt de fjoll-våpigaste rollfigurer".
Pia Huss, DN 2005

2005-2003 Shirlley Valentine (monolog) Willy Russel
Roll: Shirley
Regi: Mikael Reuterberg
Teater Lasse i Parken Foto:Mikael Reuterberg

Agneta Ahlin fyller upp scenen från den stund hon kommer in...hennes energiska och överflödande spelstil blir en del av karakteristiken.Historien lever på att vara så kärleksfullt berättad.Inte minst är det roligt att ta del av alla Shirleys imitationer.Jag tyckte mycket om henne och kände för ett ögonblick att friheten finns.
Sara Granath, SvD 03.06.14

När Agneta Ahlin tillåts vara den hon är;en skärpt komedienne.både medelålders och erfaren,är denna Shirley Valentine som bäst".
Tove Ellefsen Lysander, Aftonbladet 2003

2004 Solapan Sofia Fredén
Roll: Solapan
Regi: Maria af Malmborg
Teater Västmanland Foto: Privat

2003 Oy Sauna Tvättstugan AB Barbro Smeds
Roll: Svensken
Regi: Barbro Smeds
Nya Finska Teatern Foto:Joakim Strömholm

2003 House and Garden Alan Ackbourn
Bran Friggs
Regi: Stefan Böhm/ Martin Lindberg
Uppsala Stadsteater Foto:?

2002 En uppstoppad hund Staffan Göthe
Roll: Linnéa
Regi: Gun Jönsson
Fria Teatern i Högdalen Foto: Mikael Silkeberg

Agneta Ahlin som mamma Linnea blandar ett bekymrat pannveck med närhet till liv och kärlek"
Lars Ring, SvD 2002

En vilopunkt uppträder i Agneta Ahlins Linnèa,hon spelar luftigare än de andra,inte så påträngande,med en mera uttalad känsla för det som står skrivet mellan raderna".
Leif Zern, DN 2002

2002 Hur andra älskar Alan Ackbourn
Roll: Mary
Regi: Mikael Reuterberg
Teater Lasse i Parken Foto:Mikael Reuterberg

Agneta Ahlin ... lyckas då och då bryta tuta-och-kör-vallen med goda detaljer".
Lars Ring, SvD 2002-06-15

Det är faktiskt roligt när Agneta Ahlins våpiga Mary får spö med en hoprullad tidning av maken...
Nina Lekander, Expressen 2002

2002 Amadeus
Schaffer
Roll: Caterina Cavalieri
Regi: Eva Mohlin
Uppsala stadsteater Foto:Mats Bäcker

... skarpare konturer än tidigare Amadeusuppsättningar,gör spelet intressant.Till och med bakom sminket på Agneta Ahlins sångerska anar jag en kvinna som inte hittar annan dörr till konsten än sängvägen".
Pia Huss, DN 2002

2001- 1999 Maggies Måndag (monolog)
Judith Hollander
Roll: Maggie
Regi: Judith Hollander
Mosebacke Etablissement/ Teater Västman land/ turnè Foto: Joakim Strömholm

Att det är Agneta Ahlin som ensam spelar upp all de komiska scenerna glömmer jag som åskådare.Jag ser alla framför mig....Solo och med ett tempramentsfullt utspel tar Agneta Ahlin ett fast grepp om publiken och släpper det inte förrän hon lämnar rummet.Maggies Måndag är specialskriven för henne. Hedrande för en skådespelare och hon förvaltar förtroendet väl.Med fräck humor och en tät publikkontakt beskriver hon en männinskas längtan efter kärlek och värme..Främlingsfientlighet och fördomar avhandlas skämtvägen och det är ett bra sätt att visa hur dumhet ser ut.
VLT 020331

Ena stunden lockar monologen till skratt,ett skratt som i nästa stund fastnar i halsen.Agneta Ahlin agerar frejdigt med ett härligt kroppspråk och med en mimik som bara den drog ner skratt.Detta i de synnerhet i de ekivoka turerna i monologen.Sensmoralen blir att det aldrig är fel att hjälpa en människa oavsett fördomar och rasism och att aldrig låta rädslan ta över.
Bo Asp, Köpings tidning 2002

2000 Pepparrotslandet
Mankan Nilsson
Roll: Moster 1
Regi: Finn Poulsen
Teater Västmanland Foto:Paul Björkman

2000 En fröjdefull jul
Alan Ackbourne
Roll: Phyllis
Regi: Tomas Tjerneld
Teater Västmanland Foto:Paul Björkman

Agneta Ahlin spelar Phyllis..Ahlin är rolig och galen men sticker ut väldigt från gruppen".
VLT 020923

1999 Och sanden ropar
Henning Mankell
Roll: Slavhandlare
Regi: Peter Oskarsson
Orionteatern/ Riksteatern Foto:Martin Skoog

Det är alltid roligt att se den säkra Agneta Ahlin (som vi minns från hennes folkteatertid)".
Björn Widegren, Gävle Dagblad 1999

1999-1998 Ikväll Sonja Åkesson
Sonja Åkesson
Roll: Sonja Åkesson
Regi: Anna-Maria Ingerö
Riksteatern/ Orionteatern/ Ritziteatern Foto:Joakim Strömholm

I den här föreställningen har Sonja Åkesson,hennes diktning och personlighet fångats in mycket bra.En livfull som levande föreställning.Två timmar med humor och humör,engagerande texter och uppfriskande musik,med glädje och sorg,precis som Sonja Åkesson själv. Hon skulle gilla det här!
SvD 25/2 1998

Agneta Ahlin och Ingalill Rydberg gör den ena strålande tolkningen efter den andra,när de ur djupet av varsin länsstol river av stroferna med stort och igenkännande engagemang. En verklig kulturgärning,som borde uppmärksammas mycket mer.Allt detta till ackompanjemang av ett vemodigt dragspel,trakterat av Lasse Zackrisson.Det är verkligen lysande.
Ljusnan 11/4 1998

Två kvnnliga skådespelare och en musiker visar i en lyckad blandform mellan gestaltad diktuppläsning och litterär kabaré på en formmässig konstfärdighet och ett tätt tempo i Sonja Åkessons poesi. Tillsammans med musikern Lasse Zackrisson visar man prov på ett jämt och väl genomarbetat ensemblespel som inger respekt för genuint yrkeskunnande.
Tommy Åberg, NV 1998

Både Agneta Ahlin och Ingalill Rydberg var lysande i sina roller.De gestaltade Sonja Åkesson med stor uttrycksfullhet och värme.Tillsammans målade de upp ett sammansatt,men ändå kaotiskt kluvet porträtt av diktarinnan"
Göran Bard, VN 1998

1997-1996 I väntan på vadå
(en pjäs om arbetslöshet byggd på arbetslösas egna berättelserefter
en idé av Agneta Ahlin och Ingalill Rydberg)
Regi: Agneta Elers_Jarleman
Ritziteatern/Riksteatern/ Stockholms Stadsteater
Kulturhuset i Rågsved Foto:Martin Skoog

Ren pornografi eller öppet våld skulle knappast kunna beröra publiken mer än pjäsen "I väntan på vadå?, som består av berättelser från arbetslöshetens Sverige.
Den snuddar vid farliga tabugränser och alla vår innersta skräck för att vara den som blir över och utanför. Tre skådespelare på en tom scen låter många röster höras ur ett förändrat Sverige. Det är bedrövande ,starkt och många gånger roligt på ett smärtsamt sätt."
DN 8/6 1996

...sammanställning av texter parat patos med poesi,engagemang med underhållning.Det är roligt och vasst. Ensemblen bygger sitt collage varmhjärtat osentimentalt"
DN 25/2 1997

1997 Ruggugglorna presenterar det nya könet 
(en forskarfars om manligt/kvinnligt/mänskligt)
Edgar Hollander
Roll: Könsforskaren Jeanette
Regi: Judith Hollander
Nya Pistolteatern/Boulevardteatern Foto: Joakim Strömholm

Agneta Ahlin och Ingalill Rydberg har en trivsam publikkontakt.....Allt är som bäddat för en helt vanvettig fars."
SvD 25/4 1997

"Det nya könet är en fartfylld, stundtals rolig och underhållande fars.Agneta Ahlin och Ingalill Rydberg gör Lena och Jeanette väldigt bra .De har ett kroppsspråk som är fenomenalt."
Södersvepet april 1997

Visst är det enkelt,men ibland väldigt roligt....Rydberg och Ahlin är två skådisar som är duktiga på att underhålla... Slutscenen,när forskningsresultatet äntligen blir"lyckat"är både hysteriskt rolig och bitande satir"
Tidningen Södermalm 21/4 1997

1995 Little Egypt
L.Siefert  översättning: Kristina Lugn
Roll: Mama Fay
Regi: Tomas Norström

Hela tiden läcker ömheten,ensamheten och värmen ut ur det brokiga bråkiga sällskapets famntag.Agneta Ahlin som gjort ett blixtinhopp,är mamma Fay med rött hår,eldigt hjärta och solidaritet med den övergivna dottern".
Pia Huss, DN 1995.11.15

1995 Glassarna kommer tillbaka  (kretsloppsteater från 3 år)
Manus och regi: Agneta Ahlin och Ingalill Rydberg
Roll: Glassen Grälla-Bella
Nya Pistolteatern/Folkparksturné Foto:Joakim Strömholm

Glassarna kommer tillbaka är fiffig miljöunderhållning. Svalkande kretsloppsteater om var, hur och om vi kan göra oss av med skiten. Bajs är ju t.ex helt okej i kretsloppskedjan,
men vart tusan ska vi förpassa Fru Freon? Detta är en liten lustig miljöpjäs i saftisfodral. Det är teater i Ville Valle Viktor-traditionen. Denna vetgiriga och pastellfärgade miljöpjäs är både underhållande och fiffig... Hos Ingalill Rydberg och Agneta Ahlin finns ett tilltal, en genomtänkt idé om vad man vill berätta och en varm humor...
DN 97-07-12

VILKET HÄRLIGT GLASSPEKTAKEL: En mjukt rundad, skär, jättestor lyxglass med gräddvitt innehåll och bärsmak och en lång grön ispinne med päronsmak och rolig hatt visade på ett skojigt sätt barnen att allt man slänger i naturen kommer tillbaka.
Glasspinnebarnet Diggolo i en chokladfylld rån-barnvagn hjälpte till och så förstås alla barn som var helt uppslukade. De märkte inte ens glassbilen som sakta rullade in på borggården vid Eskilstuna museer för att dela ut glass när föreställningen var slut."
Folket 97-07-03

Föreställningen höll på en timme och Agneta Ahlin och Ingalill Rydberg lyckades med konststycket att hålla barnens uppmärksamhet vid liv hela tiden. Kanske för att miljöbudskapet intresserade,men också för de skojiga sångerna och färgglada dräkterna.Dessutom skapade Ahlin och Rydberg härlig kontakt med barnen."
Elfborgs Läns Allehanda 97-07-09

1994 I natt är jag min
Kajsa Olsson/Marie-Louise Samuelsson
Roll: Kvinnan
Regi: Benny Fredriksson
Stockholm stadsteater

...Agneta Ahlin skildrar den öppna ensamheten 'som numera överskrider 50 procent' kvickt och poetiskt".
Betty Skawonius, DN april 1994

1994 Kameliadamen
Manus och regi: Margareta Garpe
Roll: Prudence
Uppsala Stadsteater Foto: Privat

...Agneta Ahlins luttrade Prudence glimmar till".
Pia Huss DN 1994

Som Hattmakerskan drar Agneta Ahlin med träffsäker realism ett extra streck under pjäsens tema,fåfängligheten i de obemedlades drömmar om frihet".
Hans Ingvar Hansson, SvD 94-11-02

1994 Kylskåpets hemlighet
Glassteater med levande glasspinnar. Vaudeville för barn från 3 år
Manus och regi: Agneta Ahlin och Ingalill Rydberg
Mosebacke Etablissement/turné i landet Foto: Joakim Strömholm

Den som vill ge sina barn chansen att uppleva bra barnteater kan gå på Mosebacke på lördag kl.13, då det är Glassteater med Agneta Ahlin och Ingalill Rydberg. Med oerhört läckra dräkter lyckas Agneta och Ingalill engagera barnen i sin föreställning. Historien är enkel och genial.När herr och fru Sysslolös lämnar köket smiter två ovanligt stora glasspinnar ut ur kylskåpet. De två glassarna är mycket nyfikna,men det är inte lätt att vara glass i ett varmt kök.... Så om du har barn från tre år och uppåt,ta med dem till Mosebacke".
Tidningen Södermalm 93-11-15

1993 Galen Tunna
–En poetisk samhällsatir/fallskärmsteater för de som hänger i luften.
Roll: En fiskare
Manus och regi: Agneta Ahlin och Ingalill Rydberg
Texter: Edgar Allan Poe, Bertolt Brecht, Karin Boye, Harry Martinsson, Gunnar Ekelöf m fl
Teater Brunnsgatan Fyra Foto:Mattias Edwall

OM EINSTEIN har rätt så är E=mc2. Hur mycket är då klockan? Så pass sent på 1900-taletär det dags att välja tunna. Hoppar jag i galen tunna hamnar jag hos Agneta Ahlin och Ingalill Rydbergpå Teater Brunnsgatan 4 i Stockholm. Där är det rätt fast det är fel. Ahlin och Rydberg har vävt samman texter av bl.a Gunnar Ekelöf, Harry Martinsson, Albert Einstein och Edgar Allan Poe till ett collage om vadan och varthän. Utgångspunkt har varit Poes historia "en nedfart i malströmmen", där den gamle fiskaren lär oss hålla huvudet kallt och observera omgivningen. Scenen antyder skepp med lanternor, skeppsklocka och rep, och som ett par Beckettclowner i smokingbyxor och vita västar dyker skådespelarna upp ur varsin tunna. Fiskarens iakttagelse är att lätta cylindriska föremål bättre klarar sig i malströmmen än den tunga skutan. Mot allt sunt förnuft lämnar han följaktligen båten surrad vid en tom vattentunna och klarar sig, medan fiskarbrodern krampaktigt håller fast i skutan och går till botten. Några undergångsstämningar förmedlar föreställningen emellertid inte. Agneta Ahlins ironiska troskyldighet matchas av Ingalill Rydbergs uttrycksfulla mimik. Hon tycks härma allt från bredkäftad groda till Edith Piaf. Föreställningen är underfundig och intelligent och god satir över samtiden.
Sven Hansell, Expressen februari 1993

För tiden-i Sverige. Ingalill Rydbergs lilla smutsiga clownansikte flinar nöjt åt travestin på en känd kungs valspråk. Tillsammans med Agneta Ahlin har hon gjort " Galen Tunna" som mest liknar en litterär kabaré med anstrykning av clowneri. Texterna är av Beckett, Boye och Brecht, Harry Martinsson och Peter Nilsson. Under några hisnande ögonblick vidgar sig den gamla skräckberättelsen till en vision om Sverige mitt i stormens öga....
'Galen tunna' går i vågor mellan putslustigt och lyriskt. Agneta Ahlin har valt en spelstil släkt med teaterns buskis och melodram... Ingalill Rydberg behärskar Brunnsgatans format med små och säkra medel. Med försiktig inlevelse gör hon en ful, kantig men intagande figur vars ansiktsdrag är utviskade av smink och har skrattet liggande på lur.
Tove Ellefsen, DN februari 1993

1991 Kunde prästänkan så kunde jag
Cecilia Torudd
Roll: Inko
Regi: Judith Hollander
Södra Teatern/Kägelbanan

FOTO 1991 Älskap
Märta Tikkanen
Roll: En kvinna
Regi: Agneta Ahlin
Norrbottensteatern Foto: Torsten Berglund

FOTO 1990 Jag och Jag (kabaret om kärlek-man sökes/kvinna sökes
Roll: Kvinnan
Regi: Ingalill Rydberg
Norrbottensteatern Foto: Torsten Berglund

1990 Huvaligen att man ids
Staffan Westerberg
Roll: Gråsälen Inga Nobody
Regi: Sara Arnia
Norrbottensteatern Foto: Torsten Berglund

Än svårare måste det vara att vara en mångfasetterad sälhona som Agneta Ahlin,hoppfull,sensuell,plastisk och mycket mer.Men hon klarar det bra och har en sensibel utsrålning".
Norrbottenskuriren 3 februari 1990

...det finns sekvenser då Agneta Ahlins vällustiga sälsång lyfter"
Margareta Sörensson, Expressen 1990

1989 Knäckebröd med hovmästarsås
Mankan Nilsson
Roll: Frideborg
Regi: Bodil Mårtensson
Norrbottensteatern Foto: Torsten Berglund

Agneta Ahlin som den mera konstnärliga systern har verkligen bett och must i replikerna.Och att höra henne sjunga duett med drömtjejen är ungefär som att uppleva Spike Jones på nytt".
Gunnar Söderholm Norrbottens-Kuriren 16 september 1989

1989 Revisorn
Gogol
Roll: Borgmästarfrun
Regi: Jiri Menzel
Norrbottensteatern Foto: Torsten Berglund

Agneta Ahlins gapiga och svansviftande Borgmästarinna och hennes dotter överträffar varandra i freudianska grepp... Revisorn är en fullträff".
Lars Ring, SvD mars 1989

1988 Lyckans dar
Beckett
Roll: Maggie
Regi: Ingalill Rydberg/Kerstin Wixe
Norrbottensteatern Foto: Anders Alm

Winnie spelas alldeles utmärkt av Agneta Ahlin som lyckas hålla denna relativt långa föreställning vid liv alldeles på egen hand.Storartat".
Norrbottens-Kuriren 12 november 1988

1988 Kidnappad
Dario Fo
Roll: Mamman
Regi: Judith Hollander
Norrbottensteatern Foto:Torsten Berglund

Agneta Ahlin stiger upp ur publiken i tantkappa med raggsockorna nedstoppade i skorna och levererar en glänsnande monolog där allt stämmer; timing, kroppspråk, rytandet och ett vansinningt tjutande. Hon övertygar mig med fullo att det verkligen är synd om yuppisarna".
Tove Ellefsen, DN mars 1988

1986 – 1987 En uppstoppad hund
Staffan Göthe
Roll: Nattbiträdet
Regi: Staffan Göthe
Norrbottensteatern/Turné i landet/gästspel Dramaten Foto: Torsten Berglund

Agneta Ahlins svullet sminkade Nattbiträde exakt intill viruositet.
Tove Ellefsen, DN 20 oktober 1986

Agneta Ahlin gör Nattbiträdet med dråpliga,exakta svängar och en växande desperation.
Sverker Andréasson, GP oktober 1986

Agneta Ahlins suveräna kliché av Bild-Journalsbrud i stramande jumper och hövolmsfrisyr.
Aftonbladet 27 oktober 1986

Agneta Ahlin gör här en ny stor roll som "Nattbiträdet"... Hennes liv får den mest bjärta framtoning. Som en i alla fall något sånär levnadsglad ung tjej, sedd över axeln av de andra, slutar hon som knarkarbrud. Det är en ohygglig roll. Krävande med starka utspel och Agneta Ahlin är magnefik i samtliga.
Gefle Dagblad 27 november 1987

Agneta Ahlins 50-talsspätta är en rolltolkning lika fräck och frän som hennes skvallergumma FolkteaternsSezuan-uppsättning och hennes lättfotade våp i "La strada dell" Amore". När Nattbiträdet hon gestaltar mot pjäsens slut narkomaniseras är Agneta Ahlin ett med det svarta i Göthes text".
Arbetarbladet 27 november 1987

1986 Den ludna gorillan
O´Neill
Roll: Rik kvinna på båtdäck
Regi: Peter Oskarsson
Folkteatern i Gävleborg Foto: Privat

I hantverket har Folkteatern få om ens några motsvarigheter i Sverige. Skådespelet är som hos Lassgård eller Haber eller Agneta Ahlin (nytillkommen) som faster Douglas nedskuret och befriat från alla övertoner, nästan strängt formaliserat som i balett eller i österländsk teater och samtidigt totalt närvarande.
Ulf Jönsson, Arbetarbladet 20 maj 1987

1987 Mahagonny
Bertolt Brecht
Roll: Änkan Begbick
Regi: Peter Haber
Folkteatern i Gävleborg Foto: David Skoog

Folkteatern Uppsättning känns skrämmande aktuell i sin version av "Mahagonny" och några riktigt bra skådespelarinsatser och scener, t,ex Agneta Ahlins tolkning av bordellmamman änkefru Begbick – hon är en äkta Brechtgestalt...
Uppsala-Demokraten 10 februari 1987

Ansikten etsar sig fast på näthinnan: Agneta Ahlin som änkefru Begbick – spänd som stålfjäder, nucka och hora, sedesam som en gammal skolfröken men vulgär.
SvD 22 februari 1987

1986 Den goda människan från Sezuan
Bertolt Brecht
Roll: Fru Shin
Regi: Peter Oskarsson
Folkteatern i Gävleborg Foto: Arne Hansson

Agneta Ahlin gör en fenomenal satkärring".
Expressen 8 oktober 1985

Själv är jag barnsligt förtjust i Agneta Ahlins förvandling.Nu är hon en fullödig komiker som änkan Shin...Samspelet mellan Ahlin och Sehldal är också i ett par scener vidunderligt.
Arbetarbladet oktober 1985

Utmärkt skådespelarkonst... Agneta Ahlin som den snipiga änkan med skruvad kroppshållning och med självbelåtenhet eller förorättade miner i sitt förgrämda ansikte som bara kan lysas upp av skadeglädje.
Sydsvenska Dagbladet oktober 1985

Agneta Ahlin gör en lysande figur som den snikna änkan Shin.
Hälsinglands Tidning 7 oktober 1985

Ett av de stora nöjena med att se Gävle Folkteater är att avnjuta ensemblespelet, den påtagliga glädjen i att tillsammans berätta från scen. Och vilket gäng! Här finns Agneta Ahlin, Gerd Hegnell och Ulla Sjöholm, exakta i sin timing och med en road småjävul i ögonvrån.
GT 7 oktober 1985

1985 La strada del Amore
Staffan Göthe
Roll: Miss Sunie
Regi: Staffan Göthe
Folkteatern i Gävleborg Foto: David Skoog

Agneta Ahlin gör strippan Miss Sunie med en självklarhet och en pondus som gör henne till föreställningens verkliga tillgångar.
Arbetarbladet 27 januari 1986

Agneta Ahlin är strippan med förstånd och tankar och hon balanserar fin en svår roll.
Gefle Dagblad 25 januari 1986

Var finns då hoppet? Jo ,strippan Miss Sunie växer i Agneta Ahlins underfundiga gestaltning till något av en huvudperson,en förespråkare för ett liv i ögonblicket utan skyddsnät. Det är också hon som leder Cerviengs vilsne adoptivson ut på kärlekens landsväg som sägs gå till Irlands västkust. Jag gissar att man får se mer av dessa två i nästa Göthe-pjäs.
Göteborgsposten 31 januari 1986

1985 Ett Litet Drömspel
Staffan Westerberg
Roll: Ängeln
Regi: Finn Poulsen
Folkteatern i Gävleborg

En ängel stiger upp på skåpet. Hon är blank läcker och sidenskimrande. Ytlig och söt som ett bokmärke, men rund och god och levande på samma gång! Hon sträcker lättjefullt på välformade bruna fötter, hon kuttrar och kurar och intrigerar. Hon flaxar med vingarna, fnissar, behagar, en blandning av hönan Agda och Marlilyn Monroe. Hon är betydligt mera avspänd än guden Indras dotter i Strindbergs Drömspel, vars avbild hon är.
Ulla Danielsson, Hudiksvalls Tidning

1984 Drömspelet
August Strindberg
Roll: Indra
Regi: Peter Oskarsson
Folkteatern i Gävleborg

Agneta Ahlins Indras dotter har precis den sortens närmast barnsliga nyfikenhet på männinskovärlden som så många av oss förknippar med den inledande fasen av gudadotterns besök på jorden. Hon är repliksäker, exakt i rörelserna och hela ansiktet strålar av förundran inför den märkliga resan.
Ulf Jönsson, Arbetarbladet

1984 Ordet i min makt 
Strindberg (blandade texter)
Roll: Blandat
Regi: Håkan Bjerking
Folkteatern i Gävleborg

1984 Makten och Ärligheten
Lars Forsell
Roll: Glaskja
Regi: Peter Oskarsson
Folkteatern i Gävleborg Foto: David Skoog

Sevitrisen Glaskja (...) spelas med glöd av Agneta Ahlin.
Roland Smeds (okänd tidning) 5 juni 1984

1983 Den itusågade damen (Två systrar)
Staffan Göthe
Roll: Rose
Regi: Håkan Bjerking
Folkteatern i Gävleborg 

Agneta Ahlin låter sin Helmy genomgå förvandlingen från alkoholiserad hemmafru till pälsdrömmande korvkioskbiträde på ett sätt som är mycket övertygande och ibland snuddar vid någon sorts realism.
Arbetarbladet Ulf Jönsson 1983

1983 Ballad om en skärbräda
Staffan Göthe
Roll: Tina
Regi: Magnus Bergquist/ Peter Oskarsson
Folkteatern i Gävleborg

Agneta Ahlin fångar sin vilsna över loppspillra så igenkännande att redan mimiken och plastiken präntar in betydligt mera om ett klart tillstånd i Sverige än någon aldrig så sakkunning socialarbetare.
Ingmar Björkstén, SvD november 1983

1982 Stormen
Shakespeare
Roll: Luftande
Regi: Magnus Bergquist
Torekällberget / Södertälje 

1981 Storklas och Lillklas
H.C. Andersen
Roll: Frugan,herden..
Regi: Örjan Herlitz
Örebroensemblen

1981 Trettondagsafton
Shakespeare
Roll: Maria
Regi: Jan Levin
Örebroensemblen

En speciell kärleksförklaring vill jag rikta till Agneta Ahlin som den odygdiga och uppfinningsrika tippernippan till kammarjungfru Maria.
Mikael Wächter, Örebrokuriren 1981

1980 I vackra drömmars land
Lars Björkman/Jules Sylvain
Roll: Ingrid
Regi: Pierre Fränckel
Örebroensemblen 

Sällan har man sett ett så galopperande galet nummer som Agneta Ahlin på rullskridskor. Det sista modet på discot samtidigt som hon sjunger "Titta in i min lilla kajuta" och klär av sig, medan hon också drar igenom modern sexlitteratur.
Bengt Jansson, DN februari 1980

Det hände ingenting förrän Agneta Ahlin mycket talangfullt rev av ett lyckat solonummer som bortkommen flicka som söker arbete som vokalissa.
NA februari 1980

Till (...) Agneta Ahlin (...) vill jag med risk för att verka gammalmodig framföra en kärleksförklaring. Så mycket fräschhet och vitalitet, så roligt och träffsäkert i utspel är värt en större bukett blommor än jag har råd med.
Michael Wächter, Örebrokuriren hösten 1980

1979 Klass 6D
Siv Widerberg
Roll: Flicka
Regi: Marianne Rolf
Örebroensemblen

...en mycket levande och charmfull föreställning.
Michael Wächter, september 1979

1979 Tartuffe
Moliére
Roll: Marianne
Regi: Pierre Fränckel
Örebroensemblen

Den unga Marianne spelad av Agneta Ahlin, är den mest odrägliga tonåring som skådas kan i vår vardag.
Claes Brunius, Expressen våren 1979

1978 Lilla Kritcirkeln
Sastre
Roll: Den fattiga flickan
Regi: Radu Pensiulescu
Örebroensemblen

Agneta Ahlin har just den moderliga värme som den fattiga flickan skall visa.
Örebrokuriren 16 november 1978

1978 Mahagonny
Bertolt Brecht
Roll: Hora
Regi: Torsten Sjöholm
Örebroensemblen